Nyheter.

2014-03-07 10:00
När det kommer till att välja mellan att värna om sina anställda eller behålla brukarna som kunder, så väljer de privata assistansbolagen ofta det sistnämnda. Två assistenter blev rädda när deras brukare började bli agressiv under en semesterresa. Bild: Flickr
När det kommer till att välja mellan att värna om sina anställda eller behålla brukarna som kunder, så väljer de privata assistansbolagen ofta det sistnämnda. Två assistenter blev rädda när deras brukare började bli agressiv under en semesterresa.

Trakasserade flera av sina personliga assistenter

En förståndshandikappad man har trakasserat flera av sina personliga assistenter. När problemen har accelererat har arbetsgivaren, Sydassistans AB i Vellinge, svarat med att säga upp aisstenterna.

En 57-årig man är sjukskriven för de psykiska besvär han fick under arbetet som personlig assistent. Arbetet med en brukare som fick skrämmande aggressionsutbrott slutade dessutom med att den personliga assistenten förlorade sitt jobb.

57-åringen var personlig assistent för en ung man som hade förståndshandikapp i kombination med flera andra diagnoser. Det första året fungerade samarbetet mellan brukare och assistent bra. Problemen började sommaren 2013, när 57-åringen och en annan assistent fick i uppdrag att åka på semester med brukaren. Under semestern började brukaren, som är en storvuxen man, bli aggressiv.

– Han kunde inte hantera sin ångest utan började hota oss och kasta saker omkring sig, berättar 57-åringen.

De två assistenterna blev skrämda och kontaktade sin arbetsgivare, Sydassistans AB, för att få hjälp.

 – Vi ville avbryta semestern och åka hem, men fick till svar att brukaren skulle uppfatta detta som ett straff, vilket skulle förvärra hans tillstånd, förklarar 57-åringen.

Jobbade dygnet runt

Semestern fullföljdes därför som planerat. För de två assistenterna blev det en pressad tid, då de var tre personer som levde tätt tillsammans i en liten stuga ute i skogen.

 – Vi hade ingen möjlighet att dra oss tillbaka och vila. I praktiken var vi därför i tjänst 24 timmar om dygnet i sju dagar, förklarar 57-åringen.

Efter semestern fortsatte problemen med att brukaren fick utbrott. 57-åringen upplevde det som mycket stressande och anser dessutom att han inte fick stöd från sin arbetsgivare.

 – Brukaren ska inte klandras. Han borde antagligen inte ha assistenter alls, utan bo på ett hem där han kan få bättre hjälp. Problemet är Sydassistans, som inte utredde brukarens tillstånd och inte heller upprättade någon vårdplan för honom, vilket de är skyldiga att göra, säger 57-åringen, som några månader efter semestern hastigt avskedades då brukaren inte längre ville ha hans tjänster.

Fick besked att han var uppsagd

Samma brukare har haft fler assistenter som blivit uppsagda med kort varsel, sedan de hamnat i onåd hos honom. Stefan Johansson var mannens assistent i 1,5 år men blev av med jobbet när han inte längre ville låta brukaren nöjesåka i hans bil.

Stefan Johansson tröttnade men vågade inte riktigt säga som det var.

 – Jag började ta mig till jobbet på annat sätt och påstod att bilen var trasig. Men brukaren blev misstänksam, berättar han.

För Stefans del slutade anställningen då tvärt, när han i ett mejl från Sydassistans fick besked om att han var uppsagd.

Utsatt för sexuella trakasserier

Sydassistans AB har tidigare kritiserats för dåliga arbetsvillkor för de personliga assistenterna. 2005 anmälde en då 26-årig kvinna företaget till Arbetsdomstolen, sedan hon hade blivit utsatt för sexuella trakasserier vilket Sydassistans valde att inte utreda. Ärendet kom aldrig upp för rättegång utan slutade med förlikning, men ledde till att Syndikalisterna, som företrädde 26-åringen, utförde en fyra dagar lång strejk mot företaget.

 – Att målet avslutades med förlikning är inte ovanligt i sådana här fall, säger Mikael Grebelius, som var juridiskt ombud för 26-åringen.

Även i detta fall blev assistenten av med sitt jobb, då hon framförde klagomål.

 – Den som utsatte henne för trakasserier var en anhörig och dessutom god man åt brukaren. När min klient anmälde det till sin arbetsgivare så omplacerades hon till en annan vårdtagare som var döende. När vårdtagaren avled efter en vecka förlorade hon sin anställning, förklarar Mikael Grebelius.

Fotnot: Den 57-årige tidigare personliga assistenten vill inte framträda med namn.

DIGITAL PRENUMERATION

TVÅ VECKOR GRATIS!

Läs alla artiklar från Dagens ETC utan kostnad första två veckorna. Därefter är priset 199 kronor/månad. Ingen bindningstid. Du får dessutom Dagens ETC direkt till din mejl, alla dagar i veckan. Beställ för att läsa direkt.

Genom att klicka på ”Prenumerera” godkänner du prenumerationsvillkoren och samtycker till att ETC-företagen hanterar dina personuppgifter

”Försöker alltid hitta en lösning”

Det bekymrar mig att höra att vi har aktuella fall, med medarbetare som har känt sig otrygga.

Det säger Anders Persson, verkställande direktör för Sydassistans AB, om kritiken från de tidigare anställda.

Anders Persson säger att de speciella villkor som gäller när assisterna arbetar i sina uppdragsgivares hem, ställer höga krav på assistansföretagen, men hävdar att man inom Sydassistans också försöker att måna om de anställda.

– Enligt LSS har uppdragsgivarna rätt att själva välja sina assistenter. Men när det blir problem mellan uppdragsgivare och assistent, så försöker vi alltid att hitta en lösning. Om det inte går så kan man i många fall lotsa den anställda vidare till andra lediga tjänster inom företaget.