– Under förra året fick Region Skåne lägga 60 miljoner kronor på ersättningsbussar. Till det kommer kostnaderna för resegarantin och ersättningar till människor som har missat möten, läkarbesök och annat. Det är jättebelopp, säger Mats Ohlsson, reseutvecklare för Pågatågen.
BRA JOURNALISTIK ÄR INTE GRATIS
Gillar du det vi gör?
Swisha en peng till: 123 401 876 8
Det finns en rad olika orsaker till förseningarna. Signalfel, spårfel och spårspring är några av de anledningar som resenärerna får se på stationernas skyltar om förseningar.
Underhållningen eftersattes
Oftast är det brister i logistiken som ställer till det. Enligt Mats Ohlsson var problemen som värst för ett par år sedan.
– Det har blivit bättre. I januari, februari i år hade vi mycket hög punktlighet, säger Mats Ohlsson.
Det som har lett fram till senare års tekniska problem inom tågtrafiken handlar i hög grad om bristande underhåll.
– Det var några år som underhållet eftersattes, vid samma tid som järnvägen avreglerades så att även privata operatörer fick börja köra på banorna. Till det kommer att Trafikverket hade vissa organisatoriska problem samtidigt som man släppte in privata företag som leverantörer, och samarbetet dem emellan har inte alltid fungerat så bra, säger Mats Ohlsson.
Genar över spåren
Att utvecklingen det senaste året har börjat gå åt rätt håll säger han beror på att mer pengar har investerats. Men att pengar nu investeras betyder också att tågen ibland ställs in på grund av de arbeten som utförs.
– Vi försöker lägga arbetena under kvällar och helger, men det är inte alltid som det går, säger Mats Ohlsson.
En hel del av de förseningar som i dag uppstår orsakas av det som kallas spårspring, det vill säga att människor rör sig på eller i närheten av spåren.
– Människor hade tidigare mer respekt för tågen. Nu är det många som genar över eller rör sig nära intill spåren. Den utvecklingen har kommit samtidigt som hastigheten har ökat vilket gör att vi har fått skärpa säkerhetsrutinerna, säger Mats Ohlsson.