Personliga assistenter riskerar att hamna i ett utsatt läge. I valet mellan att värna om sina anställda eller behålla brukarna som kunder, så väljer de privata assistansbolagen ofta det sistnämnda.
– Anställningsförhållandena är osäkra och riskerna är stora, det informerar jag presumtiva personliga assistenter om, även om jobbet i sig är fantastiskt. Hur man än bär sig åt, så riskerar man att råka illa ut på det ena eller det andra viset, säger Helene Persson, regionalt fackligt ombud på Kommunal.
Personer med funktionshinder kan genom försäkringskassan få rätt till ett antal timmars personlig assistans. Det är sedan den funktionshindrade själv eller dennes företrädare, som bestämmer om assistenterna ska anställas av dem själva direkt, via ett privat företag eller genom kommunernas assistanstjänst.
Problem inom privat sektor
I de fall där assistenter råkar illa ut i samband med sin yrkesutövning så hamnar de i kläm mellan olika lagar.
– Det de privata företagen lutar sig mot vid sådana
här konflikter är LSS, lagen om stöd för personer med särskilda behov. Det är en rättighetslag och väger mycket tyngre än kollektivavtalen, vilket ställer till med bekymmer för de anställda, säger Helene Persson.
Inom Kommunal möter man framför allt problem inom den privata sektorn. Kommunerna, som är större arbetsgivare, löser oftare svåra situationer mellan assistenter och deras uppdragsgivare genom omplaceringar.
– Tyvärr är kunskapen om arbetsmiljölagen liten. Det är inget som är utmärkande för just Sydassistans, utan problemet är generellt för stora delar av branschen. När det blir konflikt så väljer assistansföretagen oftast att ta ställning för brukarna, som är deras kunder. Och det är en lukrativ bransch, säger Helene Persson.