Alltfler cyklar och att det ska vara en fortsatt trend finns det politiska beslut på. I Malmö är målet att öka antalet transporter med cykel från 22 till 30 procent fram till år 2030.
I takt med ökad cykling har nu också cykelbanorna prioriterats upp när det gäller snöröjning, där huvudcykelleder jämställs med huvudleder för annan trafik.
BRA JOURNALISTIK ÄR INTE GRATIS
Gillar du det vi gör?
Swisha en peng till: 123 401 876 8
– Cykelbanorna har lyfts fram och det är särskilt de nytillkomna vägarna som har fått högre prioritet, säger Erik Larsson, verksamhetssamordnare för vinterväghållningen i Malmö stad.
Ta cykeln året runt
För att göra cyklingen möjlig även vid snö så gäller röjningen även en del gator i lokalnätet.
– Det är gator som normalt inte är så högt prioriterade att vi skulle komma till dem, men som hålls efter då de ligger i anslutning till cykelbanor där cyklisterna måste ta sig över. Det gör att sträckningen i kilometer för de vägar vi håller efter för cyklisterna är längre än vad cykelbanorna är, säger Erik Larsson.
Lunds kommun lovar på en annonskampanj på lokaltrafiken att det ska vara möjligt att cykla även vintertid. Vilka cykelbanor som har hög respektive låg prioritet kan man läsa om på hemsidan. Där förklarar man också varför det inte är möjligt att ploga cykelbanorna så att de blir helt fria från modd. Förklaringen är att plogbladen går två centimeter ovan mark, för att inte ta skada.