Hoppa till innehållet

ETC Malmö

Debatt: Det saknas visioner och det saknas en organisation

Nyanlända vid Hyllie station. Bild tagen i november förra året.
Nyanlända vid Hyllie station. Bild tagen i november förra året. Bild: Bild: Stig-Åke Jönsson/TT

ETC Malmö.

I september förra året började jag på Medborgarservice Andersberg i Halmstad kommun som samhällsvägledare med inriktning på dialog och demokrati. Dialogarbetet handlar om att få våra nya svenskar delaktiga i vårt samhälle och att få dem att förstå hur vårt samhälle fungerar så att dessa människor integreras i vår stad, vår kommun och vårt land.
Det här är en debattartikel.
Det är skribenten och inte ETC Malmö som står för åsikten.

Min personliga uppfattning är att vi har ett solidariskt samhälle och att vår uppgift är att ge dessa blivande svenskar en rimlig chans.

Hur gick det då?

BRA JOURNALISTIK ÄR INTE GRATIS

Gillar du det du läser?
Swisha en peng till: 123 148 087 0

Jag var såklart entusiastisk, jag hade fått ett viktigt uppdrag och började kasta ut lite krokar till skola, kommunens näringslivsavdelning, polis etcetera.

Jag ville uträtta något och jag visste att ämnet integration är något som för lång tid framöver kommer att genomsyra vårt land och som måste bli bra.

Problemen blev konkreta när jag insåg att man inte kände till oss på Medborgarservice, inte ens inom kommunen. Jag fick en tydlig känsla av att det inte fanns något samarbete förvaltningar emellan för att arbeta kring integrationen.

Jag gick igenom hur vi på olika sätt kunde marknadsföra verksamheten vassare men jag stötte på motstånd och administrativa hinder.

 Jag såg mer och mer behovet av att få ingå i en tjänstemannagrupp som hade en gemensam nämnare – arbetet med integration!

I våras gick man ut på kommunens intranät och skrev om att ”samordnat arbete sätter integrationen i fokus”. Man skriver att ”kommunen måste strukturera om sitt arbete för att lyckas med integrationen och dra fördelar av den. Och att man ska samordna alla de insatser som görs av olika aktörer i kommunen redan i dag”.

Märkligt nog har vi på Medborgarservice inte hört ett pip om att vi kommer med i detta. Varför missas detta?

Det satsades på en påkostad och informativ broschyr, Informationsbroschyr för nyanlända, avsändaren var Halmstad kommun. Initiativet är jättebra. Där nämns dock inte Medborgarservice Andersberg med ett enda ord. 

När jag kontaktade initiativ-tagaren med mina synpunkter på att vår verksamhet inte alls nämndes, då blev reaktionen överraskande irriterad. Ansvarig tyckte endast att det skulle finnas en översiktlig information om vad kommunen erbjuder. Så ser jag inte på saken.

En nyanländ person kan inte veta vad han/hon behöver och heller inte vad som erbjuds från kommunen. De kommer till ett helt nytt samhälle och behöver konkreta och handfasta tips och råd.  

1. För att kunna arbeta strategiskt och framgångsrikt med medborgardialog så behövs en organisation som har ett övergripande ansvar och som stödjer det praktiska arbetet.

2. I arbetet med medborgardialog krävs tydliga roller och en tydlig ansvarsfördelning anpassad efter varje fråga.

3. En framgångsrik medborgardialog kräver också att det avsätts resurser och att det finns kompetens i alla led. 

Det är det sistnämnda som jag sedan i vintras har försökt att säga till min närmsta chef. Det behövs en tjänstemannagrupp från olika förvaltningar som samarbetar kring frågor som delaktighet, medborgardialog och integration om det ska bli något vettigt av det. Det behövs mandat för dessa tjänstemän så att ord kan bli till handling!

Det saknas tyvärr ledarskap, det saknas visioner och det saknas en organisation som gör detta arbete som samhällsvägledare genomförbart.

Det fanns inte tillräckliga förutsättningar för att arbeta med dialog, demokrati, medborgardialog, min gnista försvann och därför sa jag upp mig och jag har gjort min sista dag på jobbet.

Ämnen i artikeln

00:00 / 00:00