Nyheter.

2017-11-03 07:00
Andreas Sörensen och Dan Zethraeus från Elonroad driver elvägsprojektet tillsammans med Lunds tekniska högskola. ”Om elvägar visar sig funka bra och byggs ut på bred front skulle det innebära ett jättesteg mot ett fossilfritt samhälle” säger Dan Zethraeus Bild: Lars Edling
Andreas Sörensen och Dan Zethraeus från Elonroad driver elvägsprojektet tillsammans med Lunds tekniska högskola. ”Om elvägar visar sig funka bra och byggs ut på bred front skulle det innebära ett jättesteg mot ett fossilfritt samhälle” säger Dan Zethraeus

Unik elväg utvecklas i Skåne – bilen laddas medan den körs

En elväg kan både driva ditt elfordon och ladda batteriet medan du kör. På flera olika håll i Sverige jobbar man i dag för högtryck med att utveckla ett bra och kostnadseffektivt system för elvägar. Ett av dessa projekt är Elonroad och finns i Lund.

Vi hoppar in i bilen som står uppställd på elvägen och projektledaren Dan Zethraeus kör några varv fram och tillbaka. Varje gång bilen åker längs aluminiumskenan trycker Zethraeus på en knapp som gör att avtagaren (armen) under fordonet kommer i kontakt med elskenan.


VAR MED OCH BRYT MEDIEMONOPOL

Teckna en prenumeration på din lokala ETC-tidning


När systemet är färdigbyggt kan avtagaren genom en sändare automatiskt sjunka ner till rätt läge. Till finesserna med skenan hör också att elen endast är påslagen precis under fordonet – varken framför eller bakom – vilket borgar för säkerhet.

– Elonroad är i första hand tänkt för lastbilar och bussar men eftersom strömmen hämtas underifrån är systemet lika användbart för personbilar. Om elvägar visar sig funka bra och byggs ut på bred front skulle det innebära ett jättesteg mot ett fossilfritt samhälle, säger Dan Zethraeus.

Han tror att elvägar kan bli en lika genomgripande innovation som järnvägar och internet. Ett viktigt skäl är också att driftskostnaden för eldrivna fordon är låg, kanske bara en fjärdedel av den för fossildrivna fordon. Förklaringen ligger i eldriftens högre verkningsgrad, men även i att el är billigare att producera jämfört med fossila bränslen.

6 000 skruvar

Elvägsprojektet drivs av Lunds tekniska högskola (LTH) tillsammans med företaget Elonroad som ägs av Dan Zethraeus och Andreas Sörensen. En testbana finns i Örtofta på energibolaget Kraftringens område. Härute arbetar en grupp på fem personer med att testa och utveckla systemet.

Den 120 meter långa aluminiumskenan – en prototyp – kom på plats i augusti med hjälp av sju studenter från LTH som skruvade i 6 000 skruvar. Om och när skenan börjar tillverkas industriellt kan den mycket snabbt läggas ut på aktuella vägsträckor utan att asfalten behöver fräsas upp. Till motorvägar och andra större vägar med snabbare trafik finns dock en annan version av skenan som, enligt Trafikverkets krav, kommer att ligga nedsänkt i vägbanan.    

Dan Zethraeus har tidigare jobbat som manusförfattare och regissör på Sveriges television och stått bakom produktioner som ”Mysteriet på Greveholm” och Mia och Klara. Nu har han sadlat om och är tillbaka i den verksamhet som var målet under skoltiden.

– Jag har alltid gillat att fundera ut tekniska lösningar men har bara tekniskt gymnasium bakom mig. Därför är jag helt beroende av Andreas, som är utbildad ingenjör, och våra duktiga medarbetare från LTH med fem års elektronikutbildning i ryggen. Professor Mats Alaküla deltar också i utvecklingsarbetet och har erfarenhet av andra pågående elvägsprojekt. Utan honom hade vårt projekt aldrig blivit av.

Bussbolag kan bli första kunden

Elonroad fick 12 miljoner kronor av Energimyndigheten 2015 för att kunna bygga upp och testa sitt system – och senare ytterligare 2 miljoner. En annan sponsor är den svenska fordonstillverkaren Coman som lånar ut en ellastbil till projektet. Dessutom ingår Elonroad som ett delprojekt i Future by Lund, en innovationsplattform för utveckling av hållbara, attraktiva städer.

Eventuellt kan ett bussbolag bli en av projektets första kunder. Intresse finns att använda sektioner av aluminiumskenan som hållplatsladdare för eldrivna bussar. Elonroad har också ett avtal med Mariestad. Staden provar nya metoder för en långsiktig och hållbar samhällsutveckling och vill testa Elonroad bland annat för sina lokala busslinjer.

– Men detta ligger ännu ett par år in i framtiden. Först ska Elonroad genomgå en certifiering vilket blir en utmaning. Jämförelsevis var det lätt att uppfinna och utveckla Elonroad, säger Dan Zethraeus.

Andra pågående elvägsprojekt i Sverige

Elväg-Gävle

En 2 kilometer lång demonstrator på E 16 nära Gävle invigdes i juni 2016. Elvägen trafikeras av två hybridlastbilar. Lastbilarna hämtar ström från en överhängande kraftledning. Planer finns på att bygga ut elvägen från Borlänge till Gävle hamn, cirka tolv mil.

Partner: Region Gävleborg, Scania, Siemens med flera.

Arlandaprojektet (Eroadarlanda)

En 2 kilometer lång demonstrator på vägen mellan Arlanda fraktterminal och Rosersbergs logistikområde ska snart tas i bruk. Elvägen ska trafikeras av en ellastbil som hämtar ström från en skena nedsänkt i vägbanan. Invigningen skulle ha ägt rum i oktober men har blivit framskjuten på grund av den certifiering som först måste göras.

Partner: ABT, NCC, Elways, Postnord med flera.

Alstom ERS

Systemet har ännu bara provats på testbanor, bland annat i Hällered nära Borås, men tekniken sägs nu vara mogen att demonstreras på allmän väg och ska snart presenteras. Ström hämtas av en pickup under fordonet från ett spår i vägbanan.

Partner: Alstom, Volvo med flera.