Nyheter.

2017-12-01 06:00
  • Platsbristen på cykelparkeringarna är stor. Malmö kommer därför att följa Lunds exempel och införa tidsbegränsad cykelparkering.  Bild: Jenny Wickberg
    Platsbristen på cykelparkeringarna är stor. Malmö kommer därför att följa Lunds exempel och införa tidsbegränsad cykelparkering.
  • Bild: Jenny Wickberg

Tidsbegränsad cykelparkering ska stoppa kaoset

I takt med att antalet cyklister växer har problemet med parkerade cyklar vuxit. I Lund är parkingstiden för en cykel i ställ begränsad till ett dygn. I Malmö är tidsbegränsad cykelparkering något som kommer att införas.

– Med fler resande så måste antalet platser öka. Vi ser därför hela tiden över vår kapacitet så, men där det är begränsade ytor så är det ibland svårt att få plats med fler, säger Siri Lindersköld, projektledare på gatukontoret i Malmö.

I Malmö stad finns det redan drygt 10 000 pakreringsplatser för cyklar. Trots att antalet ständigt utökas, så är platsbristen ett faktum. Här kommer det, enligt Siri Lindersköld, att på sikt införas tidsreglerad parkering även av cyklar.


BRA JOURNALISTIK ÄR INTE GRATIS

Gillar du det vi gör?
Swisha en peng till: 123 401 876 8


– Att bara kunna stå i ett dygn är kanske inte rimligt. Man måste kunna resa bort i en eller två dagar och ändå ha sin cykel nära en station. Men någon form av tidsreglering kommer att bli nödvändig, säger hon.

Ständig platsbrist vid stationen

Det finns över 4 000 pakeringsplatser för cyklar i området kring Lunds centralstation. Trots det är det ständigt brist på plats. Parkeringstiden är därför begränsad, något som kan göras enligt trafikförordningen. Vardagar är det tillåtet att ha sin cykel parkerad i ett ställ i 24 timmar. I Lund är det undantag för två ställen i stationsområdet, där man kan låta cykeln stå i två veckor som mest. Vill man ha cykeln parkerad längre än så vid centralstationen så är det det låsta och avgiftsbelagda cykelgaraget som gäller.

Diskussioner pågår nu i kommunen om vilka andra åtgärder som kan vidtas för att få ordning på cyklarna.

– Vi har börjat prata men har inte landat i något ännu, säger Fredrik Gustavsson, parkeringschef i Lund.

Lediga platser längre bort

Han är medveten om att det är svårt att hitta plats för en cykel i området kring stationen.

– Det borde kanske vara fler platser där, men det gäller att hitta plats för dem också. Som cyklist kan man inte alltid förvänta sig att kunna ställa cykeln vid spår ett. Går man en bit bort, så finns det ofta platser, säger han.

Både i Lund och Malmö så forslar kommunen med jämna mellanrum bort cyklar från ställen.

– Vi tar framför allt cyklar som är felparkerade och som är rena skrotcyklar, säger Siri Lindersköld.

Det är omkring 2 000 cyklar som varje år körs bort i Malmö. En del av dem hämtas senare ut av sina ägare, medan andra med tiden säljs på de auktioner som hålls en gång i månaden.

1 000 cyklar transporteras bort varje år

I Lund märks cyklar ut för att se om de är olovligen långtidsparkerade. Mellan 1 000 och 1 200 cyklar transporteras varje år iväg vid de utrensningar som görs. I en Facebookgrupp för Lundabor konstaterade någon att Lunds kommun kanske borde ses som stadens största cykeltjuv. Men det är en beskrivning Fredrik Gustavsson inte vill instämma i.

– Vi stjäl inte cyklar utan upprätthåller vårt uppdrag med väghållaransvar. Det handlar bland annat om framkomlighet, säger han.

Men trots bitvis kaos i överfulla cykelställ, ger han Lunds cykliser beröm.

– Reglerna följs bättre i dag än för några år sedan.