Reportage.

2017-01-31 05:06
  • Inte ens ett snöoväder höll kritikerna från att demonstrera mot politikernas beslut. ”Man kan få samma miljöeffekt med elbussar”, säger Lotte Möller, som demonstrerade iklädd röd mössa.  Bild: Jenny Wickberg
    Inte ens ett snöoväder höll kritikerna från att demonstrera mot politikernas beslut. ”Man kan få samma miljöeffekt med elbussar”, säger Lotte Möller, som demonstrerade iklädd röd mössa. 
  • Bild: Jenny Wickberg

Motståndarna till spårvägen vägrar ge upp

Den 15 februari tas det första spadtaget inför byggandet som ska ge Lund en spårväg. Det är ett dyrt projekt vars kritiker har hållit ut in i det sista. Smutskastning och en mörk mediabild är enligt kommunalrådet Emma Berginger (MP) två orsaker till de ihållande protesterna.

– Det är lätt att vara självkritisk i efterhand. Jag tror att om man hade etablerat en bättre dialog och lagt mer resurser på kommunikation tidigt i projektet så hade fler frågetecken rätats ut under resans gång. Mediabilden som dominerat har fokuserat på kritiken och det har varit svårt att nå ut med mer nyanserad information. Antispårvägspartiet Förnya Lund har dessutom lagt stora resurser på att smutskasta projektet, bland annat med köpta helsidesannonser, säger hon.


BRA JOURNALISTIK ÄR INTE GRATIS

Gillar du det du läser?
Swisha en peng till: 123 148 087 0


Medan de sista besluten togs om detaljer kring byggandet, så var spaden på sätt och vis redan i jorden. Flera busslinjer har redan flyttats, välbesökta hållplatser har tagits bort och de arkeologiska förundersökningarna har inletts.

Spårvägen ska gå från Lunds central till forskningsanläggningen ESS nordost om staden. Den passerar det område som ska bli nya stadsdelen Brunnshög. Totalt kommer spårvägen, som ska gå längs en sträcka på 5,5 kilometer, att kosta 776 miljoner kronor att bygga. Kostnaden fördelas mellan kommunen, regionen och staten.

Politisk enighet

Samtidigt som den politiska enigheten har varit stor kring projektet, så fortsatte demonstrationerna mot bygget. Efter förra valet kunde nystartade partiet, Förnya Lund, ta plats i fullmäktige efter att ha knipit fyra mandat. Partiets främsta mål har varit att stoppa det planerade spårvagnsbygget.

Det kritikerna har skjutit in sig på är de höga kostnaderna och att anläggandet av spårvägen innebär ingrepp i stadsmiljön, där bland annat uppvuxna träd kommer att offras.

– Detta görs trots att man kan få elbussar till en tredjedel av den kostnaden, säger Lotte Möller, som var en av dem som fortsatte demonstrera in i det sista.

Låser fast sig

Kritikerna anser dessutom att kommunen låser fast sig vid gammal teknik genom att välja spårbunden trafik.

– Enligt forskarna är det elbussar som är framtidens lösning för kollektivtrafiken. De kan få el under-ifrån vägbanan. En sådan satsning gynnar också elbilar, som också kan laddas medan de kör, säger Margareta Sjöstedt, som var en av demonstranterna.

Att spårvägen ska byggas beslutade Lunds kommunfullmäktige redan 2015. De senaste besluten har handlat om hur bygget ska genomföras. Vid årsskiftet 2018–2019 ska allt finnas på plats och drygt ett halvår efter det beräknas trafiken vara i gång.

Förespråkarna för spårväg motiverar beslutet med att det är den lösning som är både grön och tillräckligt kapacitetsstark.

– Spårvagnar kan ta fler passagerare än elbussar och på den sträcka där spårvägen kommer att byggas behövs detta om kommunen ska leva upp till sina miljömål. Längs med sträckan finns redan många stora arbetsplatser som Skånes universitetssjukhus, Lunds universitet, företagsområdet Ideon och de internationella forskningsanläggningarna Max IV och ESS. I den nya stadsdelen Brunnshög som byggs i nordöstra Lund kommer på sikt 40 000 människor att bo och arbeta. Det är viktigt att det finns en bra kollektivtrafik tidigt i detta område så att de som flyttar dit eller jobbar där kan resa hållbart så att inte biltrafiken och därmed växthusgasutsläppen ökar.