Nyheter.

2017-06-30 06:00
Järnvägsområdet ska byggas om till en ny stadsdel med uppemot 2 500 bostäder och arbetsplatser.  Bild: Lars Edling
Järnvägsområdet ska byggas om till en ny stadsdel med uppemot 2 500 bostäder och arbetsplatser.

Kirseberg växer och blir dubbelt så stort

Södra Kirseberg blir inget nytt glassigt Västra hamnen enligt fastighetsägaren Jernhusen. I stället ska industrikaraktären med fabriksbyggnader, traverser och gammal räls bevaras. Snart byggs det 22 hektar stora järnvägsområdet om till en ny stadsdel med uppemot 2 500 bostäder. 

Järnvägsområdet var en gång en av Malmös största arbetsplatser med 1 500 anställda. Här fanns också startpunkten för tåglinjen som gick via Staffanstorp, Veberöd och Sjöbo till Simrishamn. 

Den jättelika arealen präglas fortfarande av rostiga järnvägsspår och stora gedigna tegelbyggnader som vittnar om gammal industriverksamhet. Men bakom fasaderna pågår redan en omvandling. Bland annat har en dansstudio, ett kafferosteri, skotillverkning, en ljus- och ljudverkstad och ett kostymförråd flyttat in på området. Och en stor filmstudio planeras. 


BRA JOURNALISTIK ÄR INTE GRATIS

Gillar du det vi gör?
Swisha en peng till: 123 401 876 8


Ny gata som går genom området

Betydligt mer kommer att hända på området (dit även norra Ellstorp, den gröna kilen mellan kontinentalbanan, Södra Bulltoftavägen och Idaborgsgatan, hör). 

– Sammanlagt ska uppåt 2 500 bostäder och lika många arbetsplatser byggas, två mindre alternativt en större grundskola öppnas samt serviceinrättningar, butiker och grönområden skapas. På Östervärns station förlängs perrongerna över viadukten och expanderar till en knutpunkt för hela området. Stationen hinner dock inte bli klar att användas när ringlinjen runt Malmö kör igång i slutet av 2018, berättar Lars Böhme, landskapsarkitekt på Stadsbyggnadskontoret.

Södra Kirseberg ska öppnas mot omgivande stadsdelar genom en ny gata som går genom området från Södra Bulltoftavägen till Singelgatan i Johanneslust. Dessutom planeras en undergång för gång- och cykeltrafik under kontinentalbanan i riktning mot rondellen i slutet av Nobelvägen.

Inte någon välansad parkmiljö

Till det ovanliga med Södra Kirseberg hör att man ska bevara så mycket som möjligt av områdets forna karaktär – Malmö stad och Jernhusen är överens om den målsättningen.

– Vi eftersträvar inte någon välansad parkmiljö utan låter den befintliga lite ruffiga växtligheten vara kvar och styra utformningen. En tanke är också att använda gammal räls till rullbara bänkar och odlingsbäddar och att behålla några traverser. Det här blir inget nytt Västra hamnen, läget passar inte för det, säger Anders Gintse, affärsutvecklare inom Jernhusen. 

Den gigantiska vagnhallen används eventuellt som grund för bostäder eller en skola. Både Böhme och Gintse förväntar sig att blivande byggherrar och arkitekter hittar på roliga och kreativa lösningar som låter industrikaraktären skina igenom.

Den nya bebyggelsen blir enligt Anders Gintse varierad och kommer att omfatta såväl bostadsrätter som äganderätter och hyresrätter. 

– Merparten blir troligen hyresrätter. På gamla Kirseberg finns väldigt mycket smålägen-heter. När en familj växer är det svårt att hitta nytt boende där men det kommer vi att kunna erbjuda på Södra Kirseberg. Lägenheter i alla storlekar ska byggas.

Byggstart på det 22 hektar stora området sker inte förrän hösten 2018 eller våren 2019. Men räkna med att det dröjer uppåt tio år innan allt är färdigt.

Lokstallarna eller Södra Kirseberg?

Det gamla järnvägsområdet går under flera namn. ”Lokstallarna” heter det i information från Sommarscen Malmö och de nya kultur- och hantverksverksamheterna på området. Men de ursprungliga lokstallarna låg vid Johanneslust där nu bostadsområdet ”Lokstallarna” har byggts. Namnet är alltså upptaget. ETC Malmö skriver i stället ”Södra Kirseberg”, en benämning som fastighetsägaren Jernhusen har föreslagit.