Nyheter.

2017-11-10 06:00
Facebookgruppen Möllan åt alla skapades genom ett behov bland de boende att prata med varandra. När man scrollar genom inläggen inser man snabbt att ett av de ­vanligaste problemen som diskuteras i ­gruppen går under namnet Heimstaden.  Bild: Volodya Vagner
Facebookgruppen Möllan åt alla skapades genom ett behov bland de boende att prata med varandra. När man scrollar genom inläggen inser man snabbt att ett av de ­vanligaste problemen som diskuteras i ­gruppen går under namnet Heimstaden.

­Heimstaden möter motstånd på Möllan

Heimstaden är en av södra Sveriges största privata fastighetsägare. Samtidigt som företaget under de senaste åren har expanderat kraftigt har hyresgästers missnöje över stigande hyror och dåligt underhåll vuxit. I stadsdelen Möllevången växer nu motstånd mot företagets agerande.

Inläggen i Facebookgruppen Möllan åt alla handlar om allt möjligt. Iranska Kulturhuset meddelar att de har flyttat till nya lokaler. Någon letar efter ägaren till en väska hon har hittat på torget. En katt som rymt, en soffa som bortskänkes. Sedan gruppen startades tidigare i år har över 700 Möllanbor gått med.

Initiativtagarna var ett gäng boende i området som är med i organisationen Allt åt alla Malmö. Enligt dem fanns ett behov bland de boende att prata med varandra.


VAR MED OCH BRYT MEDIEMONOPOL

Teckna en prenumeration på din lokala ETC-tidning


– Vi ville både öka tryggheten i områdets offentliga rum, i folks hem och på arbetsplatser och skapa en röst åt alla oss som lever våra liv på Möllan, skriver initiativtagarna i ett gemensamt uttalande.

– Vi vill ha ett Möllan åt alla, där vi tar hand om varandra. Första steget är att vi börjar prata om vårt område och våra problem, tillsammans.

När man scrollar genom inläggen inser man snabbt att ett av de vanligaste problemen som diskuteras i gruppen går under namnet Heimstaden. Företaget Heimstaden fastigheter i Sverige AB, som ägs av den norska miljardären Ivar Tollefsen, är en av södra Sveriges största privata fastighetsägare. Precis som för de flesta andra privata fastighetsägarna, går affärerna bra för Heimstaden, och de senaste åren har företaget expanderat på flera håll i landet, inklusive i Malmö.

Bristfälligt underhåll

För dem som diskuterar Heimstaden i nätverket Möllan åt alla har denna utveckling kommit med ett pris: Många av inläggen i gruppen vittnar om slarvigt underhåll. Ett fall, som för några veckor sedan även uppmärksammades i tidningen Hem & Hyra, är Lida Safabakhshs, som är mamma till ett rullstolsburet barn. När hon gjorde en felanmälan om att hennes hiss regelbundet var defekt, fick hon höra att det berodde på att hyresgästerna missskötte den.

För Miriam Nehgash, även hon hyresgäst hos Heimstaden på Möllevången och medlem i nätverket, är det oförståeligt att företaget beskyller sina hyresgäster.

– Jag har själv jobbat med jour­ärenden hos ett hissföretag, och det är väldigt sällan skadegörelse leder till att en hiss slutar fungera, berättar hon för ETC Malmö. Men även hon har fått höra samma förklaring när hon har felanmält hissen i sitt eget trapphus.

Handlar inte om enskilda fall

Många av diskussionsdeltagarna i Facebookgruppen upplever att Heimstaden systematiskt slarvar med underhållet. Medlemmen Sheena Fatahi, även hon hyresgäst hos Heimstaden, berättar för ETC Malmö att hon från flera av Heimstadens anställda fått höra att underhållsarbete vars kostnad överstiger en viss summa helt enkelt inte genomförs. Enligt experter handlar det inte om enskilda fall.

– Forskning visar att hyresvärdar medvetet låter bli att underhålla, trots att det ingår i hyran, för att vänta med kostnaderna tills mer omfattande renoveringar genomförs, förklarar Jennie Gustafsson, doktorand vid Stockholms universitet, med bostadspolitik som fokus. Hon tycker inte att berättelserna sticker ut. Enligt Hyresgästföreningen lägger privata hyresvärdar mindre pengar på underhåll än vad de kommunala, som MKB, gör.

När Heimstaden i våras skapade kampanjen #heimtrevligt, där hyresgäster skulle skicka in bilder på vad de gillade att göra med all ledig tid de hade över tack vare att företaget skötte underhållet åt dem, så kände sig medlemmarna i Möllan åt alla manade att svara på sitt sätt. Under samma hashtag samlade de bilder på brister i underhåll, allt från mindre fuktskador till översvämmade tvättstugor, som hade felanmälts men inte åtgärdats ordentligt.

Att Heimstaden har fått ett dåligt rykte har dock med mer än bara bristfälligt underhåll att göra. När renoveringar väl genomförs, vanligtvis efter att en hyresgäst har flyttat ut, så passar företaget nämligen gärna på att höja lägenhetens standard. Konceptet, vars syfte är att successivt uppgradera det befintliga beståndet, går under namnet Heimlyft. Vad som låter schysst i teorin har dock en mörk sidoeffekt. Eftersom hyror bestäms utifrån lägenheters bruksvärde, är standardhöjning lika med en rejäl hyreshöjning. Effekten är att ekonomiskt svagare hushåll trängs bort ur områden som innan lyxrenoveringarna var prisvärda att bo i.

”Ber dem tänka långsiktigt”

Enligt Joakim Lund, förhandlingschef på Hyresgästföreningen i region södra Skåne, är det svårt att göra någonting mot att hyresvärdar uppgraderar vakanta lägenheter.

– Vi pratar med fastighetsägarna och ber dem besinna sig och tänka på de långsiktiga konsekvenserna. Tyvärr går det inte att stoppa dem som lagstiftningen ser ut i dag, säger han.

Medlemmarna i nätverket Möllan åt alla verkar emellertid vilja göra just detta. I oktober bildades en egen kampanjgrupp för att konfrontera Heimstaden kring såväl brister i underhåll som lyxrenoveringar. Sedan dess har flera planeringsmöten hållits. När ETC Malmö bad om en intervju kring kampanjen avstod gruppen, med hänvisning till att det om ett par veckor skulle finnas mycket mer intressant att berätta. Det återstår att se hur heimtrevligt Möllan kommer att bli för Heimstaden framöver.

Heimstaden svarade inte på ETC Malmös förfrågan om kommentar.