Nyheter.

2017-03-31 05:42
När det gäller brister inom äldrevården är det sällan brukarna själva som anmäler det som har skett. Skälet är helt enkelt att de ofta är för sjuka för att kunna föra sin egen talan.  Bild: Pontus Lundahl/TT
När det gäller brister inom äldrevården är det sällan brukarna själva som anmäler det som har skett. Skälet är helt enkelt att de ofta är för sjuka för att kunna föra sin egen talan.

”Han gråter och har glömt hur man larmar”

De rapporter om missförhållanden som IVO, Inspektionen för vård och omsorg, får från anhöriga handlar ofta om äldre med demenssjukdomar eller andra kognitiva svårigheter som lever i misär då de är kvar i egna bostäder men inte längre kan ta hand om sig själva.

– Nu är han hemma ensam, sitter och gråter och har glömt hur man larmar. Han lämnar spisen på, kaffebryggaren tänd och vi fasar för hans liv och hälsa. Vi har fortfarande inte fått ett skriftligt beslut med motivering, skriver en anhörig som förgäves har försökt få in sin 90-åriga dementa pappa på ett särskilt boende i Malmö.


BRA JOURNALISTIK ÄR INTE GRATIS

Gillar du det vi gör?
Swisha en peng till: 123 401 876 8


När det gäller brister inom äldrevården är det sällan brukarna själva som anmäler det som skett. Skälet är helt enkelt att de ofta, i likhet med den 90-åriga pappan i citatet ovan, är för sjuka för att kunna föra sin egen talan. Det är därför från de anhöriga som anmälningarna brukar komma.

”Hela upplevelsen är skräckinjagande”

Enligt en granskning som ETC Malmö har gjort handlar dessa ofta om personer med demenssjukdomar som far illa då de blir sittande alltför länge i egen bostad.

– När jag kommer hem till min farmor är hennes lägenhet en misär. Där är jättesmutsigt överallt, tabletter överallt i lägenheten och hon sitter nerbajsad med intorkat bajs i sin fåtölj, skriver en anhörig.

Av anmälan framgår att hans farmor har beslut på att hon ska få hjälp med både städning och att ta mediciner, men att inget av detta följs. Den anhöriga larmar och det kommer en kvinna från hemtjänsten som inte vill ta tag i situationen.

– Hela upplevelsen är skräckinjagande och jag mår förfärligt dåligt över att veta att min farmor bor i en sådan miljö. Min farmor är mycket svårt dement och klarar inte av att ta sina mediciner själv, vilket hemtjänsten hjälpt henne med innan men som hemtjänsten inte gör längre, skriver den anhörige.

Många av de anmälningar som görs om missförhållanden inom äldreomsorgen kommer också från anställda, så kallade Lex Sarah-anmälningar, som rapporterar om misstag av olika slag. 

”En tillsägelse räcker inte”

En sådan rapport från ett särskilt boende vittnar om en anställd som har hånat, trakasserat och kränkt de boende, bland annat genom att neka dem att gå på toaletten. Av anmälan framgår att de anställda först vänt sig till cheferna som – enligt anmälarna – inte vågat ta tag i problemet.

– En liten klapp på huvudet och en tillsägelse räcker inte, skriver de.

Fakta

IVO, Inspektionen för vård och omsorg, är den -myndighet som tar emot två typer av anmälningar. Det är Lex Sarah-anmälningar, som är anmälningar som görs av anställda. Den andra kategorin är klagomål enligt Socialtjänstlagen. Inom den kan både brukarna själva och deras anhöriga rapportera om missförhållanden. 

IVO utreder inte vad som har skett, men inkomna anmälningar ligger till grund för de inspektioner som myndigheten gör.

Brukare och anhöriga kan också höra av sig till Malmö stads förtroendenämnd med frågor eller klagomål på brister inom vård och omsorg. Förtroendenämnden ger råd och hjälper till med att förmedla synpunkter vidare till dem som berörs.