Debatt. .

2017-09-28 12:00
Bild: Jonas Ekströmer/TT

Konsumentmakt när LO bryter med Nordea

När LO deklarerar att de lämnar Nordea är det ett medvetet uttryck av konsumentmakt. 

Ett typexempel på valfrihetens fundament om man så vill. Och strategin tål att ständigt tydliggöras: om tillräckligt många nyttjar möjligheten att markera mot felsteg och omoraliskt agerande kan företag med tvivelaktigt omdöme tvingas till sviktande kundunderlag, och därmed ändra ståndpunkt, eller i förlängningen helt sonika riskera att försättas i konkurs. Således ett grundläggande marknadsekonomiskt förfarande. Droppen urholkar alltså stenen.

Liknande mekanismer definierar vår demokratiska process. När min fyraåriga dotter inför Kyrkovalet frågade varför man ska rösta var svaret lika elementärt som det var enkelt: det är dumt att letargiskt låta de som vill besluta dumma saker få möjlighet att besluta dumma saker. I en tid när dova stöveltramp återigen börjat eka är det nödvändigt att markera. Ta ställning. Av den anledningen höjs branschröster om bojkott av den stundande Bokmässan i Göteborg.

Och i det sammanhanget är det viktigt att komma ihåg att ett deltagande också är ett ställningstagande ... Som inte kan läsas på något annat vis än ett likgiltigt samtycke med arrangörens (Bok & Bibliotek i Norden AB) blåögda beslut att bjuda in den högerextrema tidskriften Nya tider i värmen.

På samma sätt som LO nu avbryter sina affärsförbindelser med Nordea utövar jag själv min konsumentmakt och avbokar mitt planerade besök på årets Bokmässa. Och jag är inte ensam.

 

Thomas H Johnsson  
Fotograf och konstnär