Replik. .

2017-11-30 07:00
Bild: Volodya Vagner

Heimstaden: Vi lyssnar på hyresgästerna

Hyresgästers missnöje med privata fastighetsägare Heimstaden ökar, skrev ETC Malmö i en tidigare artikel. Nu svarar Heimstaden på kritiken. 

 

Heimstaden har ett ansvar att hållbart förvalta och underhålla våra fastigheter. Vi har under 2017 haft nära 500 omflyttningar i Malmö och av dessa har 70 lägenheter efter besiktning påvisat ett skick som är i behov av en genomgående standardrenovering.

Vi väljer varken att lyxrenovera eller konsekvent totalrenovera vid omflyttning. Standardrenovering sker endast i enskilda fall vid behov. Samtliga justeringar för hyror vid renovering är självklart förhandlade i samförstånd med Hyresgästföreningen.

I vissa fall gör vi ett större arbete för hela fastigheten som inte berör lägenheterna, exempelvis vårt arbete med Heimlyft. Utifrån ett hållbarhetsperspektiv renoverar och återställer vi varsamt fastigheten till dess forna glans med exempelvis originalfärger och tidstypiska detaljer. Detta omfattar bland annat målning av exteriör och trapphus samt byte av portar och belysning. Ett av våra lyfthus finns på Möllan.

Vi är måna om att lyssna på vad våra hyresgäster tycker om oss. I början av året genomfördes en NKI-undersökning där vi fick värdefull återkoppling från våra hyresgäster. Det har bland annat resulterat i att många förbättrande åtgärder utförts. För att öka trivseln har vi renoverat lekplatser och innegårdar, bytt ut utemöbler, målat och renoverat trapphus och fasader och gjort takbyten.

För en ökad trygghet har vi installerat säkerhetsdörrar, kameraövervakning och uppgraderat belysning. Vårt arbete med underhåll fortsätter och närmast ligger exempelvis fönsterbyten där bygglov inväntas. Parallellt med detta arbetar vi aktivt tillsammans med Malmö stad och polis kring hur vi tillsammans kan göra Möllan till en tryggare och mer trivsam plats.

 

Roger Rosvali & Maria Petersson 
Roger Rosvall, Fastighetschef region Skåne och Maria Petersson, VD Heimstaden Förvaltnings AB