Replik. .

2017-12-07 07:00
”Det är svårt för oss som bor i Heimstaden att se deras beskrivningar som något annat än luftslott, byggda för att legitimera en rovkapitalistisk bostadsstrategi för att öka deras vinster”, skriver debattörerna.  Bild: Volodya Vagner
”Det är svårt för oss som bor i Heimstaden att se deras beskrivningar som något annat än luftslott, byggda för att legitimera en rovkapitalistisk bostadsstrategi för att öka deras vinster”, skriver debattörerna.

Heimstaden löser problem som inte finns

Fastighetschefen Roger Rosvall och vd:n Maria Petersson på Heimstaden berättar i ETC Malmö, den 1 december, om hur de har fått ”värdefull feedback” i sin kundundersökning. Vi som bor i Heimstaden vet precis vilken typ av feedback det handlar om.

Vi bor nämligen i lägenheterna med kraftigt eftersatt underhåll, trasiga toaletter, hål i tak och murkna fönsterkarmar, lägenheter som är notoriskt kalla under vinterhalvåret. Men det är när de börjar beskriva sina åtgärder som vi inte kan låta bli att tänka: det är långt mellan Roger och Marias villor i Löddeköpinge och Veberöd och våra lägenheter på Möllan.

Det är svårt för oss som bor i Heimstaden att se deras beskrivningar som något annat än luftslott, byggda för att legitimera en rovkapitalistisk bostadsstrategi för att öka deras vinster. Heimstaden löser problem som inte finns och låter de kostsamma renoveringarna för att hålla normal dräglig standard utebli. Det kan vi bevisa, inte med vackra ord som Roger och Maria gör, utan med bilder.

För när Heimstaden för några månader sedan uppmanade sina hyresgäster att, i en tävling, skicka in sina berättelser om hur bra Heimstaden är, svarade hyresgäster med sin egen tävling. I den skulle vi hyresgäster dela med oss av våra erfarenheter av Heimstaden och bilderna som skickades in var häpnadsväckande. Felen, brister och den kontinuerliga ignoransen uppvisad av hyresvärdar, däribland Heimstaden, gav bevis på systematiskt eftersatt underhåll.

Detta samtidigt som Heimstaden delade ut 147 miljoner kronor till sina ägare. Ett företag med genuint intresse av bra bostäder hade använt pengarna till upprustning av lägenheterna i stället. Hade Heimstaden varit intresserade av verklig trygghet så hade de öppnat kvarterslokaler så att vi kunde träffa våra grannar, och de skulle rivit de förhatliga staketen på innergårdarna.

Kameraövervakning, säkerhetsdörrar och uppgraderad belysning i all ära men det är ett bevisat faktum att den enda långsiktiga lösningen som inte flyttar vidare problemen från ett kvarter till ett annat, är att vi grannar träffas, lär känna varandra och löser problemen tillsammans med verklig makt och inflytande över vår boendesituation.

I övrigt glädjer det oss att Heimstaden, till skillnad från när det gäller våra felanmälningar, så snabbt svarade på ETC:s artikel om dem. Så nu utmanar vi i nätverket Möllan åt alla Heimstaden: låt oss se åtgärder på våra felanmälningar som ni har ignorerat i så många år!